background
logotype

Jak poradzić sobie z jąkaniem? Rady dla jąkających się

Zastosuj się do poniższych rad, a unikniesz wielu stresów i niepowodzeń. Oto niektóre z nich:

Czytaj więcej: Jak poradzić sobie z jąkaniem? Rady dla jąkających się

Mowa dziecka w wieku przedszkolnym

Mowa dziecka w wieku przedszkolnym nadal się doskonali, przedszkolaki coraz więcej rozumieją i coraz więcej mówią. Znają coraz więcej słów, tworzą zdania złożone, a wiele z nich ma piękną artykulację. Przedszkolaki potrafią opisywać przedmioty i zjawiska, mówić o swoich przeżyciach i doświadczeniach. Czasami są przemądrzałe w cudowny, rozczulający sposób. Jednak nie wszystkie dzieci idące do przedszkola mają mowę rozwiniętą na takim poziomie. Między dziećmi występują różnice indywidualne w zakresie rozwoju mowy. Są dzieci, które potrzebują więcej czasu, aby nauczyć się dobrze mówić, co jest widoczne także w okresie przedszkolnym. Jeśli ich mowa jest rażąco różna od mowy innych dzieci, warto pójść z dzieckiem do logopedy.

Czytaj więcej: Mowa dziecka w wieku przedszkolnym

Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

Prawidłowa artykulacja głosek języka polskiego jest uzależniona od sprawności i prawidłowej budowy narządów mowy. Każda głoska ma określony układ artykulacyjny, wymagający sprawnej pracy wszystkich mięśni odpowiedzialnych za powstawanie dźwięków, dlatego konieczne jest ich systematyczne usprawnianie. Podczas mówienia poruszają się: język, wargi, podniebienie miękkie i żuchwa. Precyzyjne ruchy wpływają na wyrazistość i poprawność wymowy.

Czytaj więcej: Ćwiczenia narządów artykulacyjnych

Zabawy i ćwiczenia logopedyczne dla najmłodszych (0 – 3)

U małych dzieci wsparcie dla prawidłowej artykulacji i rozwoju narządów mowy niesie sama natura. Niezastąpionym ćwiczeniem jest, np. ssanie piersi matki. Podczas tej przyjemnej dla dziecka czynności odbywa się bezwiedne ćwiczenie języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego, masowanie dziąseł. Ponadto dziecko uczy się prawidłowego połykania i oddychania nosem.

Czytaj więcej: Zabawy i ćwiczenia logopedyczne dla najmłodszych (0 – 3)

Słowo trzeba usłyszeć

Jeśli twoje dziecko mówi zbyt głośno albo mówi niechętnie, zniekształca słowa, prosi o powtórzenie pytania, o zwiększenie siły głosu w magnetofonie czy telewizji, unika kontaktów z rówieśnikami, zainteresuj się przede wszystkim jego słuchem.

Czytaj więcej: Słowo trzeba usłyszeć

Kilka słów o rozwoju mowy

Nikogo nie trzeba przekonywać, że rozwój mowy jest jedną z najistotniejszych kwestii w życiu małego człowieka. Wiąże się on ściśle z całokształtem jego życia, jest jednym z jego komponentów. Mowa wywiera wpływ na powstanie i kształtowanie się czynności umysłowych i stanów emocjonalnych, zaś uczucia i stany emocjonalne oddziałują na rozwój mowy.

Czytaj więcej: Kilka słów o rozwoju mowy

Wpływ przewlekłych stanów zapalnych górnych dróg oddechowych na zaburzenia mowy.

Z przeprowadzonych w ostatnich latach badań wynika, że około miliard ludzi cierpi na przewlekłe choroby układu oddechowego. W latach 90 wg danych WHO, nastąpił gwałtowny wzrost zachorowań na astmę i choroby alergiczne, a za prawdopodobne przyczyny tego uważa się: zmiany środowiskowe, zanieczyszczenie środowiska, skażenia wody, chemizację żywności, nieekologiczny tryb życia. Dolegliwości te dotykają przede wszystkim dzieci.

Czytaj więcej: Wpływ przewlekłych stanów zapalnych górnych dróg oddechowych na zaburzenia mowy.

Kilka słów o ćwiczeniach oddechowych

Co to są ćwiczenia oddechowe i dlaczego są tak ważne dla rozwoju mowy dziecka ?

Czytaj więcej: Kilka słów o ćwiczeniach oddechowych

Opóźniony rozwój mowy u dzieci

Rodzice bardzo często niepokoją się, gdy ich normalnie fizycznie rozwijające się dziecko nie chce rozmawiać z rodzicami, rówieśnikami, opiekunami, ma mały zasób słów, albo nie mówi jeszcze wcale. W wieku, kiedy mowa innych dzieci jest już na etapie tworzenia pierwszych zdań, ich pociecha nadal posługuje się głównie gestami. Może to świadczyć już o opóźnionym rozwoju mowy (ORM).

Czytaj więcej: Opóźniony rozwój mowy u dzieci

Dziecko z zaburzoną mową w szkole

Warunki funkcjonowania dziecka z zaburzoną mową w szkole są o wiele trudniejsze i bardziej skomplikowane niż w przedszkolu:

Czytaj więcej: Dziecko z zaburzoną mową w szkole

Jąkanie a giełkot

Giełkot to drugie, obok jąkania, patologiczne zaburzenie płynności mówienia. Jednak obydwa te zjawiska różnią się charakterem i wymagają innych oddziaływań terapeutycznych. Giełkot jest zaburzeniem mowy charakteryzującym się jego nieświadomością, małym zakresem uwagi, zakłóceniem percepcji, artykułowania i formułowania wypowiedzi. Równocześnie giełkot jest zaburzeniem procesów myślowych programujących mowę, wynikających z dziedzicznych predyspozycji. Inaczej giełkot to mowa bezładna.

Czytaj więcej: Jąkanie a giełkot

Copyright© 2021 Słyk Jolanta